Hoe kunt u gezonder ouder worden?

Wie wil er niet graag ouder worden en bij voorkeur zonder al teveel klachten. Maar hoe bereik je dat?

Tot nu toe is er relatief weinig aandacht voor preventie, terwijl het daar echt om gaat.

Sinds jaar en dag weten we dat beweging, gezonde voeding, slaap, stress, lichamelijke verzorging en relaties allemaal van invloed zijn op onze gezondheid.

In de media komen deze onderwerpen om de beurt wel aan de orde. Soms wordt dat een hype, soms niet. Maar alleen in samenhang kunt u mogelijk ziekten en klachten uitstellen. Zo krijgt bijvoorbeeld leefstijl of lifestyle heel veel aandacht op dit moment. In de volle breedte is dat ook preventie. Natuurlijk spelen ook factoren als roken en alcoholgebruik een belangrijke rol.

Ons zorgsysteem benadert mensen vanuit het verhelpen van een ziekte. Dat kost zowel de patiënt/cliënt als de samenleving veel geld. Het is niet zo gek dat in sommige landen artsen betaald krijgen als hun patiënten niet ziek worden en niet om patiënten van hun klachten of aandoeningen af te helpen.

Bij Lang Gezond Blijven besteden we aandacht aan alle aspecten die ziekten of klachten kunnen verminderen.

8 tips om lang gezond te blijven

Hieronder staan 8 tips die kunnen helpen om gezond oud te worden.

Beweeg om langer actief te zijn

Van veel zitten gaat het lichaam er fysiek op achteruit. Wat kan je hier makkelijk tegen doen? Ga vaker wandelen, laat de auto wat vaker staan. Neem op kantoor wat vaker de trap in plaats van de lift, of stap een halte eerder uit als je met het openbaar vervoer reist. Ook tuinieren en zwemmen zijn prima activiteiten om het lichaam de nodige beweging te geven. Kies vooral wat bij u past.

Doe aan krachttraining

Hoe ouder u wordt, des te meer zullen uw spieren krimpen, ook uw brein ontkomt hier niet aan.
Met krachttraining kunt u daar wat aan doen. Krachttraining is niet alleen goed het behoud van spiermassa, maar ook voor het behoud van een gezond geheugen. Door dus krachttraining oefeningen te doen, werkt u aan zowel de mentale als aan de fysieke fitheid.

Handknijpkracht en balans

Vooral op latere leeftijd is bekend dat spierkracht afneemt en het lastiger wordt om in balans te blijven en niet te vallen. Het verminderen van spierkracht is tegen te gaan door aan krachttraining te doen.
De handknijpkrachttest is een eenvoudige, maar een beproefde manier om de algehele spierkracht in te kunnen schatten. Knijpkracht kan makkelijk door uw arts worden gemeten een zogenoemde handdynamometer.
Het risico op vallen kan verminderd worden door het trainen van balans, kracht, door meer te bewegen en door het zicht regelmatig te laten checken.

Eet gezond

Het is alom bekend dat een goed gebalanceerd dieet belangrijk is voor de algehele gezondheid. Goede voeding kan uw weerstand flink verhogen. Hoe hoger de weerstand hoe minder risico om ziek te worden. Ook ten tijde van de Coronacrisis en andere virale en bacteriële epidemieën bent u gebaat bij een hogere weerstand.
Maar gezonde voeding helpt ook om de kans op diabetes en andere ziekten kleiner te maken.

Een sociaal leven

Voorkom eenzaamheid, want dat kenmerkt zich vooral door te weinig emotionele steun. Regelmatig contact met kennissen, vrienden en familie draagt dan ook bij aan langer gezond te blijven. Sociale ondersteuning bevordert zowel de psychische als fysieke gezondheid. Persoonlijke problemen en belevenissen delen met anderen zorgen voor de bevordering van het emotioneel welzijn.

Train het geheugen

De hersenen krimpen naarmate we ouder worden en daarmee gaat ook het geheugen achteruit. Wanneer geestelijk inspannende dingen worden gedaan, wordt de aanmaak van nieuwe verbindingen in de hersenen gestimuleerd. Het maken van puzzels, Sudoku’s en brain games helpen hier enorm bij. Zelfs informatie opzoeken op het internet geeft al een positieve bijdrage aan het stimuleren van uw hersenen.

Doe regelmatig een check

Wanneer er sprake is van lichamelijke klachten, zoals pijn bij bewegen, verminderd zicht, gewichtsverlies of plotselinge toename, vermoeidheid of een slap gevoel kunt u het beste de huisarts raadplegen.
Mocht u last hebben van stress, dan kunt u op deze site een stress-check doen. We weten namelijk dat ook stress een belangrijke oorzaak van ziekte is.

Zoek uitdaging!

Blijf ontdekken en leren. Nieuwe ervaringen zorgen namelijk voor nieuwe verbindingen tussen de hersencellen, waardoor het brein fit blijft.
Dit kan op vele manieren; Leer een nieuwe hobby, of een vreemde taal, of maak een reis naar een land waar u nog nooit eerder bent geweest.