Nieuws

Minder zitten: kom in beweging!

We zitten best wel veel. We doen dan heel gewone dingen: tv kijken, eten, de krant lezen, skypen en gamen. Ook autorijden valt hieronder. Heb je het aantal uren weleens opgeteld dat je dagelijks zit?

  • Je kunt zitten, maar ook liggen, beperken en onderbreken. Een paar tips, je kunt er zelf vast nog wel een paar meer bedenken.
  • Wissel lezen en huishoudelijke klussen af. Verspreid over de dag. Niet alles hoeft in één keer af. Je wisselt zitten en lopen / doen af.
  • Kijk alleen TV als een programma je echt interesseert.
  • Bel je iemand? Dat kan ook staand of lopend. In plaats van de buurvrouw te bellen, kan je er ook even langs lopen.
  • Schilderen of handwerken als hobby is leuk. Maar voor je het weet zit je toch wel lang, vaak in eenzelfde houding. Even tussendoor naar buiten kan ook goed voor inspiratie zijn.
  • Benieuwd hoeveel jij eigenlijk zit?
    februari 2021.

Tips voor een gezonde leefstijl Voeg groenten zoals sla, tomaat en komkommer toe aan uw lunch; vervang producten als wit brood en pasta voor hun volkoren varianten; eet fruit in plaats van een koekje en ongezouten nootjes in plaats van chips; drink water in plaats van frisdrank. januari 2021.

Geen tijd Mensen die nu geen tijd hebben voor een gezonde leefstijl zullen uiteindelijk tijd kwijt zijn aan ziekte. (Quote van Dr. Janneke Wittekoek, cardioloog) december 2020

Gezonde leefstijl is nu belangrijker dan ooit. Er moet meer aandacht komen voor het belang van een gezonde leefstijl in coronatijd, schrijven 65 artsen, wetenschappers en bestuurders van gezondheidsorganisaties in een brandbrief aan het kabinet.

Twitter 12 november 2020

Van ziekte naar preventie.

Zijn er mensen die eerst ziek willen worden en dan hopelijk genezen kunnen worden? De behoefte om te voorkomen dat je ziek wordt krijgt een steeds hogere prioriteit.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Corona op dit moment. Laten we met z’n allen afstand houden en zorgen dat we niet ziek worden. De ziekenhuizen liggen in deze tweede golf alweer voller dan goed is. De gewone zorg moet weer worden afgeschaald.

De roep op preventie geldt niet alleen voor Corona, maar veel breder. Bij voorkeur voor alle te voorkomen klachten en aandoeningen. Het is niet voor niks dat leefstijlgeneeskunde zo’n grote vlucht neemt.

Bij preventie zijn er alleen maar winnaars: je wordt niet onnodig patiënt en de kosten van de totale gezondheidszorg worden lager als we allemaal wat meer aan preventie zouden doen.